Sint-Johannes Sessie | Esther de Jong

Op zaterdagmiddag 25 juli om 15:30 uur treedt singer-songwriter Esther de Jong op in de sfeervolle Sint-Johanneskerk van Moarre.

De muziek van Esther de Jong (Dokkum, 1994) is rauw en niet te ontlopen. De Nederlandse teksten van Esther zetten je met beide benen op de grond om daar vervolgens doorheen te kunnen zakken. Met een eerlijkheid die men zou verwachten in dagboeken beschrijft Esther de vele vraagtekens die zij bij het leven heeft staan. Met de soms overweldigende instrumentale begeleiding word je door elkaar geschud en schudt Esther je weer even wakker. We gaan niet zweven naar vergetelheid, dansen om leed te vergeten of verdwalen in poëzie, nee, we gaan juist graven in onze eigen psyche, naar onze eigen verhalen en gemoed en prikken waar het pijn doet.

Op dit moment is zij bezig met het schrijven van nieuwe muziek, samen met haar band. Met deze muziek zal Esther een nieuwe weg inslaan, op zoek naar nieuwe ogen. Inspiratie wordt uit veel hoeken gehaald, maar vooral uit de artiesten Radiohead, Elbow, Father John Misty en Robert Long. Met vijfkoppige band worden deze invloeden weer op geheel eigen wijze in een blender gestopt en vertolkt. Tijdens de Sint-Johanneskerk Sessies speelt ze solo en worden de liedjes teruggebracht tot de essentie. Laat de muziek je meesleuren door je persoonlijke kruipruimte. We gaan niet zweven maar graven.

Foto: Jantina Talsma